Debatside

Her kan du komme med dine kommentarer til løst og fast om lokalforeningen m.m.  Send en Email til debat@fns-naestved.dk

Sidst rettet  03-10-2014

    

Når snakken går på De Blå Baretter, så mener mange at navnet skal ændres ellers kan man ikke tiltrække unge mennesker.

Samtidig med, at de kæmper for at ændre navnet og ikke forstå os der vil bibeholde det, så er de samme mennesker helt enige om at man aldrig skulle have nedlagt deres regimenter og de sværger til deres regimentssoldaterforening og det særpræg, som man havde ved netop det regiment. Det er åbenbart helt OK, men hvis man som Blå Baret vil bibeholde navnet på foreningen og det særpræg det var, at være udsendt som fredsbevarende under FN, ja, så går de selvsamme mennesker helt i baglås.

Ikke nok med det, så finder nogen det anstødeligt, at de ældre medlemmer møder op i Blazer og grå bukser og derfor vil man ikke melde sig ind.

Det er nok lige meget hvilke ændringer der foretages i De Blå Baretter, så vil man altid finde på noget nyt på for ikke at melde sig ind. Det sker nok først den dag der ikke er nogen med Blå Baret, der er medlem af foreningen.

Knud Lund

Ved et nyligt overstået repræsentantskabsmøde i De Blå Baretter blev der fremlagt nogle revideret vedtægter og forslag til navneændring.

Angående vedtægterne, så var der nogle punkter som ikke helt faldt i hele forsamlingens smag og derfor blev der foretaget nogle ændringer. Bl.a. en § om "Urafstemning" faldt ikke i god jord. Man mente at foreningen havde repræsentativt demokrati, således at de repræsentanterne der repræsenterede alle lokalforeninger havde mandant til at tage stilling på vegne af medlemmerne. Det er vel også sådan det bør være, men nogle spørgsmål er nogle gange så omfattende, at alle medlemmer bør spørges. Det er der jo ingen fejl ved, hvis man ikke lige er bange for udfaldet.

Der er jo ikke noget nyt i denne form for afstemning.

De 179 medlemmer af Folketinget, som vi selv har været med til at vælge, sidder jo også i det daglige og tager beslutninger på hele Danmarks vegne. Men engang imellem er der spørgsmål som man mener har så stor betydning for Danmark, at hele befolkningen bør høres ved en folkeafstemning.

Hvad er forskellen på en Urafstemning og en folkeafstemning, lige bortset fra at den ene afstemning sker i en forening og den anden vedrører Danmark.

Knud Lund

Formand

 

Skal De Blå Baretter ændre navn?

 

Som det måske er bekendt, overvejer ERFA-gruppen af nordjyske og midtjyske lokalforeninger at fremsætte forslag til navneændring for foreningen De Blå Baretter på repræsentantskabsmødet i april 2014.

 

ERFA-gruppen overvejer at indstille, at navnet ændres fra De Blå Baretter – Danmarks Internationale Veteranorganisation (DBB – DIVO) til Danske Veteraner – Danmarks Internationale Veteran Forening (DV – DIVF).

 

Begrundelsen er angiveligt, at langt hovedparten af veteraner siden 1992 har været udsendt til alverdens krigszoner med anden farve baret end blå, og at disse veteraner ikke kan identificerer sig med navnet De Blå Baretter. Hvis lokalforeningerne derfor ønsker at tiltrække denne voksende gruppe af veteraner, mener ERFA-gruppen, at et navneskifte vil kunne fremme tilgangen.

 

Andre er af den mening, at De Blå Baretter er blevet et ”brand”, der er kendt helt ind i de inderste politiske kredse på Christiansborg og i erhvervslivet, og at hovedparten af nuværende medlemmer fortsat har været udsendt med blå baret, så måske er det lidt for tidligt til en navneændring.

 

Hvis du som medlem af De Blå Baretter har en mening for eller imod en evt. navneændring er det meget vigtigt, at du giver den til kende i din lokalforening og over for din lokalforenings repræsentanter, som skal deltage i De Blå Baretters repræsentantskabsmøde i april 2014.

 

 Alle lokalforeninger anmodes ligeledes om at iværksætte interne høringer blandt deres medlemmer i relevante medier (Facebook, hjemmesider, foreningsmøder mv.) og ikke mindst på lokalforeningernes generalforsamlinger, så alle medlemmer i videst muligt omfang inddrages i beslutningsprocessen, og så lokalforeningernes repræsentanter på repræsentantskabsmødet i april 2014 virkelig afspejler lokalforeningernes sande holdning til et evt. forslag om navneændring.

 

En ting er helt sikkert. Mange stærke følelser vil blive vakt til live i en sådan sag. Så vi skal tænke os godt om, respekterer hinandens meninger og behandle hinanden anstændigt i forløbet, så vi kan bevarer foreningens enestående integritet og store opbakning, hvad end den måtte ende med at blive benævnt

 

Hvis nogen mener at have fundet ”de vise sten”, der kan forene fortiden, nutiden og fremtiden til alles tilfredshed, vil det være endog særdeles meget velkomment at høre om dette. 

 

I ØVRIGT mener Næstved & Omegn, at spørgsmålet bør sendes til urafstemning blandt alle medlemmer og ikke kun en tilkendegivelse over for lokalbestyrelsen.

 

Vi ved at det er groft sagt, men overdrivelse er engang imellem med til at fremme forståelsen.

Ind i mellem føler man sig hensat til Nordkorea med hensyn til ensretning. Vi skal alle være ens både i sind, påklædning og opfattelse af tingene.  Forsøger man at ændre på det nuværende og skabe plads til forskellighed, så er man gammeldags og ikke åben for fremskridt. Det kan man så påstå.

Som det er i dag, så kan alle veteraner optages i "De Blå Baretter" , det gør vi også i Næstved & Omegn. Men i dag handler alt om veteraner fra hovedsageligt fra Iraq og Afghanistan. De har haft en hård og meget anden tjeneste end folk fra Gaza og Cypern, ingen tvivl om det. De, der har brug for det skal hjælpes på alle mulige måder, ingen tvivl om det.

 Det vi går lidt i rette med, er at man helt tilsidesætte dem der har været udsendt med Blå Baret. Vi bliver som sagt konstant anklaget for ikke at ville udvikle foreningen til gavn for alle veteraner. Det er en påstand, som må stå for de personers egen regning. Da man i år 2000 vedtog at optage alle der har været udsendt i international tjeneste, foreslog jeg, at man lavede en ændring i organisation af landsforeningen, således at der var plads til alle farver af Baretter. Alle skulle kunne genkende den tjeneste de havde været ude i.  Det første man gjorde var at fjerne begrebet FN-soldaterforening og nu er man i gang med at fjerne navnet De Blå Baretter. Det er den form for ensretning vi er i mod. Hvis landsforeningen er så åben, som man påstår, hvorfor kan der så ikke blive plads til at dem, der i sin tid  skabte foreningen, til gavn for veteraner af i dag, så også de kan få deres identitet bevaret. Havde det ikke været for dem, så havde vi slet ikke haft alle disse diskussioner, for så havde der ikke været nogen forening.

Kære Veteraner, lad os nu få kigget på en organisationsform, som tilgodeser både sort, rød, grøn og blå baret, samt søværnet, flyvevåbnet, hjemmeværnet og alle de andre. En organisation som også omfatter andre Veteranforeninger som f.eks. Politiets Blå Baretter, Cypernveteranerne og andre grupperinger, hvor de bevarer deres eget image, men samlet i en fælles overordnet slagkraftig organisation med et fælles navn, til gavn for alle Veteraner.

Hvem er det der er brændt fast i holdninger. Dem der vil have alle under een hat, hvor alle er grå eller dem som ønsker at fremhæve forskelligheden i de enkelte udsendelser. Derfor kan vi jo og skal også, stå sammen i det fælles arbejde for veteraner. Sammenhold gør stærk.

Knud Lund

Formand

Navneændring     (november 2013)

 Der er i De Blå Baretter kræfter i gang for at få ændret navnet "De Blå Baretter" til ”Danske Veteraner" med undertitlen "Danmarks Internationale Veteran Forening” i stedet for "Danmark internationale Veteranorganisation".  Samme kræfter mener heller ikke, at der skal være foreninger i foreningen. Men i dag består landsforeningen De Blå Baretter af  19 lokalforeninger.

Lad os nu tage skridtet fuldt ud og nedlægge landsforeningen og ændre de 19 lokalforeninger til foreninger med et sekretariat/Organsation  bestående af den nuværende hovedbestyrelse og med en Generalsekretær i spidsen i stedet for en landsformand. 

Lad os få kontakt til andre ligesindede foreninger og få skabt en bæredygtig Veteranorganisation. Som det er nu, er det jo bare en landsforening med 19 lokalforeninger, der kalder sig en Veteranorganisation. Vi tegner ikke alle veteraner, men hvis viljen er der - ikke kun hos os - men også andre foreninger, så kan vi blive rigtig stærke til gavn for alle veteraner.

Chancen er der nu da både landsformand og næstformand afgår ved næste repræsentantskabsmøde.

Knud Lund

Formand

Overraskelsernes tid er ikke forbi!

Efter læsning af Hovedbestyrelsens referat af 9. november 2013, må jeg konstatere, at ikke alene  går Landsformanden af i utide.

 Dét får så være, som det være vil, men oveni ”løber” landsforeningens næstformand også af ”pladsen”.  

Godt nok var næstformanden på alm. regulært valg i 2014,  og selvfølgelig har han lov til at sige ”Stop”, men det virker godt nok i mine øjne meget uheldigt, at de begge stopper samtidig!

 Og så kommer den næste ”overraskelse”! Begge, både formand og næstformand, tilbyder deres assistance for dels som næstformand i KSO og dels som mentor for den nye næstformand.

 Al ære og respekt for deres ønske om at rådgive dels den kommende nye landsformand, næstformand, Hovedbestyrelse m.m., men det betyder tillige, at de i deres egenskab af ”konsulent” eller ”spindoktor”, vil have en alt for stor indflydelse i Landsforeningens styrelse, men helt uden ansvar overfor medlemmerne. Det kan ikke undgås, at de vil blive inddraget i det almindelige bestyrelsesarbejde, men husk, at de IKKE er valgt af Repræsentantskabet! Det sker godt nok i en forholdsvis kort periode, men alligevel! Jeg er helt på det rene med, at hovedbestyrelsen til enhver tid kan indhente ekstern (her: udenfor hovedbestyrelsen) hjælp, men det er stadig den afgående lands- & næstformand, der virker i inderkredsen. Den situation virker i mine øjne meget uheldig og kan skabe grobund for en række misforståelser, som formodentlig også kunne skabe mistillid til den nye landsformand.

 Desuden vil det igen efter min mening være en kæmpe ”bjørne-tjeneste” overfor den nye landsformand.

 Den nye landsformand skal have lov til at forme og præge sit eget virke i Landsforeningen uden at blive for meget ”farvet”, af den afgående lands- & næstformands meninger og holdninger!

 Så et rigtigt godt råd til den afgående lands- & næstformand vil være: 

”Når man er gået af, så er man gået af!”

 Med venlig hilsen 

Flemming Qvotrup

Næstformand Næstved & Omegn

 

DBB Vedtægter: Vedtaget på repræsentantskabsmøde

DBB PROFIL: Udkast lavet af DBB HB

Bemærk, at der pludselig aer tilføjet en linie i stk. 5 under §3 i DBB Profil, som vel at mærke ikke er vedtaget af repræsentantskabet.

Samtidig mener HB at der ikke er behov for vedtægtsændringer.

 

Vi har med stor utilfredshed og undren noteret os hovedbestyrelsens bemærkning i HB´s referat af hovedbestyrelsesmødet den 19. januar 2013 pkt. 3.g: ”Et hyggeligt og flot arrangement, hvor man blandt andet fik ny fane – der desværre ikke var i overensstemmelse med vedtægterne vedtaget af Repræsentantskabet. I den anledning skal det påpeges, at der i vedtægterne er bestemmelser for faners udformning.”.

 Vi skal i den forbindelse total afvise enhver form for beskyldning eller blot antydning heraf, om at vi ikke overholder de regler i Landsforeningens vedtægter, der vedkommer os som lokalforening!

 Vi har i den anledning gennemgået og diskuteret de berørte punkter i Landsforeningens vedtægter.

 Landsforeningens vedtægter §3, stk. 5 siger: Foreningsfanen fører foreningen De Blå Baretters logo med teksten ”De Blå Baretter” i øverste stangfelt side 1 samt det fælles veteranmærke med teksten ”Danmarks Internationale Veteranorganisation” i øverste stangfelt side 2.

 Vi skal venligst gøre opmærksom på, at ”foreningsfanen” er skrevet i ental og bestemt form dvs. at der her er tale om kun én, og kun én fane, nemlig landsforeningens fane! Vi må derfor konkludere, at bestemmelsen hér udelukkende er beregnet på landsforeningens fane!

 Samtidig fremkommer der en mindre mærkværdighed, idet, hvis teksten skal følges slavisk,  ikke levnes mulighed for, at lokalforeningernes respektive navne kan nævnes i forbindelse med foreningens logo og derved bliver konsekvensen, at lokalforeningernes faner bliver fuldstændig identiske!

 Men dette er overfladisk betragtet en mindre detalje, idet vi anser vor fanes udseende, som en del af  vor selvrådighed.

 Landsforeningens §9, stk. 1, siger: ”Landsforeningens vedtægter er umiddelbart gældende for lokalforeningerne, der selv udarbejder deres vedtægter i overensstemmelse hermed”.  

Nøgleordet er her ”umiddelbart”, som vi i bestyrelsen for Næstved & Omegn har diskuteret og un-dersøgt, og som vi derefter enstemmigt har fortolket og defineret som et adverbium i betydningen:

i første omgang” eller ”ved en overfladisk betragtning og inden nærmere undersøgelse eller refleksion”. *)

 Derfor betragter vi landsforeningens vedtægter, som netop, vedtægter for Landsforeningen og intet andet. Vi er tro mod ånden i disse vedtægter, men vi betragter dem kun som vejledende.

 Vi kan fortsætte lidt endnu.

 I Landsforeningens §9, stk. 4, står der: ”Foreningen anlægger en FN, en OSCE, en NATO, en EU samt national fane,”

 Betyder dette, at vi i Næstved & Omegn skal anskaffe os alle disse faner? Eller er der frit valg, så vi kan anskaffe de faner, vi mener, at vi har brug for?

 Landsformandens udlægning af vedtægterne.

Hvis man kun læser, hvad er står, er der ”kun” anført, hvordan landsforeningens fane skal se ud, men hele afsnittet om symboler er affattet på samme måde. Det forventes, at alle lokalforeninger anvender samme symbolik, mærker mv.

 Står dette til trone, så vil alle lokalforeninger snart blive pålagt at anskaffe yderligere faner og det varer det vel heller ikke så længe, førend vi bliver "tvunget" til at skifte til den nye paradejakke.

 Vores selvstændighed er noget, som vi går meget op i, og vi opponerer derfor kraftigt imod ethvert tiltag, der forsøger at ”ensrette” os. Efter vor opfattelse er De Blå Baretter stille og roligt forvandlet til en kæmpestor ”misk-mask forening”, der af hovedbestyrelsen endog betegnes som en ”interesse-organisation”.

Hvis Landsforeningen gerne vil have, at lokalforeningerne SKAL følge Landsforeningens vedtægter - eller landsformandens forventning - slavisk, og dermed indføre den totale topstyring, bør Landsforeningen som minimum fjerne ordet ”umiddelbart” i vedtægternes §9, stk. 1.

 Som en konsekvens heraf, behøver lokalforeningerne slet ikke have deres egne vedtægter!

 *) jf. Den danske Ordbog.

Bestyrelsen Næstved & Omegn

 

Til disse vedtægter udtaler landsformanden:

Hvis man kun læser, hvad er står, er der ”kun” anført, hvordan landsforeningens fane skal se ud, men hele afsnittet om symboler er affattet på samme måde. Det forventes, at alle lokalforeninger anvender samme symbolik, mærker mv.

Det forventes, at alle lokalforeninger anvender samme symbolik, mærker mv. Dette gælder åbenbart kun lokalforeninger og ikke hovedbestyrelsen. Den har fået fremstillet gaver, der bl.a. er givet til HM Dronningen.

Landsforeningens vedtægter §3, stk. 3, De Blå Baretter markerer sin status som international veteranorganisation ved at anvende det fælles veteranmærke i tilknytning til foreningens officielle logo.

 

Kære Lokalforeninger og hovedbestyrelse

Jeg er blevet orienteret om at Erik Blyme og Torben Alstrup kontakter lokalforeningerne for at få rejst en debat omkring De Blå Baretters mindesten i Kastellet. Så vidt jeg har forstået er henvendelsen foretaget på baggrund af en misforståelse om, at Landsformanden og Hovedbestyrelsen arbejder på at få fjernet De Blå Baretters egen mindesten fra Kastellet. Dette er ikke korrekt.

I forbindelse med indvielsen af det nationale monument i Kastellet i 2011, blev det nævnt af formanden for Komiteen for monumentet, at man overvejede at flytte alle andre mindesmærker ud af Kastellet, således at det nye monument blev det eneste i Kastellet. Såfremt dette bliver aktuelt vil De Blå Baretter få pålæg fra Forsvarsministeriet om at finde en anden placering til deres eget monument. Jeg orienterede om dette på sidste Repræsentantskabsmøde, og opfordrede til at medlemmerne kom med forslag til en mulig ny værdig placering.

Status i sagen er følgende:

1.       1. Forsvarsministeriet har ikke meddelt at vi skal finde en ny placering.

2.       2. Landsformand og Hovedbestyrelse har ikke – og agter ikke – at tage initiativ til at flytte DBB egen mindesten fra Kastellet.

3.       3. I forbindelse med UN Peacekeepers Day den 29. maj blev hovedceremonien gennemført ved Monumentet, mens DBB HB også lagde blomster ved DBB egen mindesten i Kastellet.

 Med venlig hilsen

 Bjarne Hesselberg

Landsformand

De Blå Baretter,

Danmarks Internationale Veteran Organisation

 

Til De Blå Baretter Næstved og Omegn

Jeg læser jo med fortsat fornøjelse den føljeton, der kører på debatsiden på Næstved og Omegns hjemmeside.

Sidst den tidligere landsformand (og tidligere medlem) Erik Blymes indlæg omkring ”fjernelsen” af Blå Baretters mindesten i Kastellet. Jeg tillader mig at genfremsende nedenstående mail, som tilsyneladende ikke er blevet modtaget af lokalforening Næstved og Omegn.

Jeg skal blot bemærke, at HB i sit arbejde for at gøre det så godt som muligt for vores fælles forening De Blå Baretter naturligvis også drøfter mulige scenarier, hvis Forsvarsministeriet – mod forventning – forlanger at Blå Baretters mindesten skal fjernes fra Kastellet. Det er det, som fremgår af referaterne fra HB møderne og repræsentantskabsmøder.

Jeg skal understrege, at såvel landsformanden som den samlede hovedbestyrelse nærer stor respekt for det arbejde Erik Blyme og andre har gjort for at få rejst mindestenen i Kastellet. Imidlertid må det blot konstateres, at ceremonierne omkring UN-Peacekeepers Day og andre mærkedage er henlagt til Monumentet for Danmarks Internationale Indsats siden 1948. Efter beslutning på De Blå Baretters repræsentantskabsmøde. Landsforeningen ærer fortsat Blå Baretters mindesten ved at lægge blomster her den 29. maj (også efter beslutning på De Blå Baretters repræsentantskabsmøde)

Jeg vil bede om, at dette bidrag til debatsiden optages i sit fulde omfang.

 Med venlig hilsen

 Bjarne Hesselberg

Landsformand

De Blå Baretter,

Danmarks Internationale Veteran Organisation

 

Supplement til tidligere tilsendte vedrørende Peacekeeperstenen   (Se nedenstående)                                            

Det er tilsyneladende de kræfter der ønsker Peacekeeperstenen fjernet fra Kastellet, så magtpåliggende at få gennemført dette, at man nu er begyndt at udsprede, velsagtens for at sløre eller prøve at ret færdiggøre ugerningen, at det helt tilbage fra etableringen af mindestenen, har været bestemt at den skulle fjernes fra Kastellet, når et nationalt monument en dag blev en realitet. Hvor Hans Høg, mangeårigt medlem af hovedbestyrelsen ( HB ) i De Blå Baretter, har den viden fra, kunne være lige så interessant at få oplyst, som hvem der står bag ønsket om at få den fjernet. Udtalelsen er faldet i Jægersprislejren d. 18 AUG 2012. 

Kun 5 personer har i sin tid været involveret i forhandlingerne omkring projekt ” Mindesten”, daværende forsvarsminister, daværende forsvarschef, daværende vicelandsformand, en daværende major i Forsvarskommandoen, samt undertegnede der deltog i samtlige møder og samtaler og bekendt med alt skr. materiale sagen vedrørende, og der har på intet tidspunkt fra nogen side været tale om en senere ændring af stenens placering, tværtimod. Da jeg i sin tid anså det for umuligt at få placeret stenen i Kastellet grundet fredningsbestemmelser, havde jeg daværende overborgmesters tilsagn om en placering på kommunal men gammel Kastels grund. Det var forsvarschefens forslag at stenen blev opsat inde i Kastellet, og dette tilsluttede forsvarsministeren sig ved skr. af 1 NOV 2002. Stenen var oprindelig tænkt placeret i Prinsessens Bastion, men af uforudsete årsager blev dette ændret til plænen ved Kirkepladsen.

Omkring flytning af paraden og stenens fremtid, er følgende uddrag af hovedbestyrelses- og formandsmøder interessante. HB møde d. 17 SEP 2011, Peacekeeperdagen fastholdes ( hvad havde man ellers tænkt sig ), men det anbefales ( af hvem ) at paraden flyttes til pladsen ved det nye monument (hvorfor, den relaterer jo ikke specielt til FNs fredsbevarere) Vi (HB?) anbefaler at De Blå Baretters nuværende sten bliver stående ( hvad menes der med nuværende ). Ved det efterfølgende formandsmøde orienterer landsformanden, at det er HB holdning at Peacekeepersday i fremtiden afholdes ved det nationale mindemonument i stedet for ved Blå Baretters sten (læs Peacekeeperst.) og hvad FN-veteranerne fra de fredsbevarende missioner mener om det er uden interesse for HB. Vi (hvem er vi ) vi vil kæmpe for at stenen skal blive stående. Hvem er det der skal kæmpes med eller imod, og hvorfor skal der kæmpes, hvem er den onde fjende? Ved HB mødet d. 11MAJ 2012 er denne kamp, som vi ikke siden har hørt om, åbenbart ophørt eller tabt, da man nu fra landsformandens side efterlyser ideer til hvor stenen kan placeres i fremtiden. 

At frænde er frænde værst må FN-veteraner sande under nuværende foreningsledelse, men ”Krigsveteranformanden” og øvrige HB medlemmer bør ikke overse, at også fredssoldater er uddannet til at kæmpe.

Blyme

 

PEACEKEEPERMINDESTENEN

Som initiativtager til den ved Kirkepladsen i Kastellet i København stående mindesten, er det med undren og skuffelse jeg erfarer, at kræfter, hvem de så end måtte være, ønsker stenen fjernet med den begrundelse at vi nu har fået et nationalt monument . 

Da det officielle Danmark i 50 året for udsendelsen af de første FN-observatører, ikke viste interesse for at markere denne lange og uafbrudte indsats, f. eks. med et mindesmærke, og på det tidspunkt havde adskillige FN-folk mistet livet, besluttede jeg at så måtte andre gøre det, og som nytiltrådt landsformand for De Blå Baretter i SEP 1999,  var en af mine mærkesager at få rejst en mindesten, og ikke kun for de døde og skadede, men for alle der med livet som indsats, havde været udsendt i fredens tjeneste . Flere foreninger og personer uden tilknytning til De Blå Baretter blev involveret i projektet, en egnet sten blev givet af en Cypernveteran på hvis mark den var fundet, den afhentedes ved Ingeniør  regimentets foranstaltning af 3 tidl. udsendte fra Eritrea og ex-Jugoslavien, motivet er tegnet af Gazaveteraner, og pengene til gennemførelse af  projektet kom fra foreninger med tidl. FN-folk i rækkerne. Placeringen i Kastellet er daværende forsvarsminister Sv. Aa. Jensby og daværende forsvarschef  og FN-veteran, general J . Helsøs fortjeneste.

Afsløringen blev foretaget af De Blå Baretters protektor HKH Prins Joachim den 29 MAJ 2003 under medvirken af et æreskommando fra Livgarden og en faneborg fra De Blå Baretter og Politiets Blå Baretter, endvidere deltog flere af Forsvarets chefer samt repræsentanter fra involverede organisationer, og samtidig kunne vi fejre den af FNs generalforsamling proklamerede ”The International Day of United Nations Peacekeepers” for første gang.

Med parade og kransenedlægning ved Peacekeeperstenen på Peacekeeperdagen samt overrækkelse af den fornemmeste nordiske udmærkelse på pladsen foran stenen, var en tradition skabt, af og for fredens soldater og politifolk. 

Denne tradition er i år blevet brudt af De Blå Baretters egen forening, og man gør sig i Hovedbestyrelsen allerede tanker om hvad man skal gøre af det ”kasserede” mindesmærke.                                                                                               

At ønske denne sten og de med den forbundne handlinger fjernet fra stedet, er en hån ikke blot mod de personer og organisationer der over en årrække ofrede tid, kræfter og penge på sagen, men også mod de mange tusinde FN-folk man ønskede at hædre, dem der som fredens ambassadører skabte grundlaget for det gode omdømme dansk indsats i internationale operationer har i dag. At deres indsats nu skal stødes ud i glemslen til fordel for vore dages ”krigsveteraner”, deres uden tvivl fremragende indsats ufortalt, at den blå baret skal overskygges af sorte og grønne, og at dette ikke imødegås af en veteranforening hvis fornemmeste opgave det er at varetage veteranernes tarv og værne om traditionerne, det kan man frygte da selv nuværende landsformand i dagspressen kan udtale at han er formand for 3000 KRIGSveteraner, noget af en sandhedsfordrejning, men det lyder måske mere heroisk. 

At De Blå Baretter tager patent på områder de i realiteten ikke har eneret på er ikke en ny foreteelse man overser at man blot er pålagt eller har påtaget sig rollen som ”tovholder”, så de kræfter der nu arbejder for fjernelsen, hvad enten de er fra foreningskredsen eller ej, udviser en total mangel på følelser, sund fornuft, respekt for andres arbejde, forståelse for traditioner, og er tilsyneladende uden kendskab til eller ligeglade med stenens oprindelse, formålet med den samt det reelle tilhørsforhold. Stenen er ikke De Blå Baretters ejendom, den tilhører ALLE der har båret den blå baret, og de organisationer der muliggjorde projektet, lad mig nævne Politiets Blå Baretter, daværende Reserveofficersforeningen i Danmark, Hærens Konstabel og Korporal Forening, Frihedskampens Veteraner og dele af De Blå Baretter, se blot inskriptionen på stenen ” Rejst af Blå Baretter 2003 ” og IKKE De Blå Baretter. Havde det officielle Danmark ikke sovet i timen for 14 år siden, havde vi ikke oplevet dette uværdige og usmagelige ønske .   

BLYME

 

Hvad sker der nu?

Den 29. maj 2003 rejste De Blå Baretter en sten på Kastellet i København i anledning af UN Peacekeepers day. Stenen blev afsløret af foreningens projektor HKH Prins Joachim. Den skulle være et samlingsmærke for De Blå Baretter hvert år den 29. maj.

Nu er der i mellemtiden kommet et nyt monument for Danmarks udsendte, som blev indviet den 5. september 2009.

Dette nye monument skal nu være midtpunktet for markering af UN Peacekeepers day og derfor er der nu ideer om at fjerne De Blå Baretters sten, da den åbenbart er blevet overflødig.

Jeg har ikke hørt om at mindesmærker fra 1. verdenskrig er blevet flyttet selvom der kom nye for 2. verdenskrig.

Markering af UN Peacekeepers day er én ting. Flagdagen den 5. september er en anden.

21/1-2012

Referat af HB-møde pkt. 11              

HB anbefaler, at paraden flyttes til det nye monument. BH søger om tilladelse efter de nye regler fra komiteen. Vi vil kæmpe for at DBB’s sten på Kastellet bliver stående.   (Hvor hårdt kæmper man for det, hvis man overhovedet kæmper?)

 11/5-2012

Referat af HB-møde pkt. 4

Der vil blive lagt en blomst ved DBB stenen, men der er ønske om, at den skal fjernes, hvilket er i overensstemmelse i forhold til at vi nu har fået det Nationale Mindesmærke. Ny placering kunne være Jægerspris.  (Hvem ønsker stenen fjernet og hvorfor?)

Formanden efterlyste ideer til, hvor stenen kan placeres i fremtiden – Frøslev mente han dog ikke var en option.

Underligt at 4 måneder kan give sådan en forskel i at kæmpe og ønske om at fjerne!

Knud Lund

 

Hvordan kan DADV stadig optræde som en "lokalforening" under DBB?

        

Hvorfor bruge penge på et medlemskort til medlemmer af De Blå Baretter, når de kunne få et "Veterankort" gratis?

UDSTEDELSE AF VETERANKORT

er en del af veteranpolitikken, og kortet er et legitimationsbevis. Veterankortet er færdigudviklet og forventes udsendt senest 1. juni 2011.

Forsvarets database indeholder navne og adresser på alle udsendte fra 1992 og fremefter. Disse veteraner modtager automatisk deres veterankort. Veteraner, der har været udsendt i perioden 1948 – 1991, kan via portalen www.veteraninfo.dk, via brev eller personligt fremmøde i Forsvarets Veterancenter få deres  eterankort. Forsvarets Personeltjeneste administrerer ordningen og sender kortet til hjemadressen. Alle, der er medlemmer af De Blå Baretter, har i april modtaget deres nye medlemskort. Vore medlemmer fra missionerne i perioden 1948 - 1991 kan anvende medlemskortet som dokumentation for deltagelse i en international mission.

 

Det går rigtig godt.

Før 2000

Kravet for medlemskab

At have deltaget i en af FNs fredsbevarende missioner

2000

NATO soldater kan blive medlemmer.

Adgang til at blive medlem af foreningen, har enhver som har gjort eller gør tjeneste i en af FN`s fredsbevarende/fredsskabende missioner.

2001

OSCE og EU udsendte kan blive medlemmer

personel, der har deltaget i fredsstøttende (tidl. Fredsbevarende og fredsskabende) eller humanitære missioner

2011

DADV søger optagelse

Nu sidestilles deltagelse i 1. og 2. verdenskrig i allierede tjeneste med en FREDSSTØTTENDE mission

2012

???????

 

Ros til Landsformanden, han kan finde ud af det.

Jeg har modtaget et julekort med følgende logo.

Det er denne opsætning, som jeg i lang tid har efterlyst på hjemmesiden

Nedenstående opsætning burde ændres

Hvorfor kan man ikke finde ud af det? Men det er nok med fuldt overlæg.

Knud Lund

Hej alle i De Blå Baretter Næstved og Omegn.

 Godt Nytår! til den bedste Lokalforening under De Blå Baretter.

Pas godt på jeres Formand i det nye år.

 Med venlig hilsen

 Vagn Erik Hove

 

Svar på nedenstående:

Den 16. november 2010 havde Landsformanden en forhandling med DADV, hvor rammerne for en aftale blev fremlagt. De aftalte rammer skal godkendes på DADV generalforsamling i marts 2011 og på De Blå Baretters repræsentantskabsmøde i april 2011. Således er det mandat hovedbestyrelsen har fået af DBB repræsentantskab i 2009 blevet opfyldt.

  På mødet den 16. november blev det aftalt, at DADV for året 2011 som en midlertidig ordning gives adgang til at have foreningsmeddelelser i Baretten efter samme retningslinier som gælder for FN-Museet (der jo heller ikke er en lokalafdeling i DBB). For dette skal DADV betale kr 180,00 pr. tilmeldt adresse (det dækker omkostningerne ved produktion og forsendelse af Barettens 8 numre). DADV afleverer adresseliste samt kr. 180,00 pr. afleveret adresse.

 Artiklen i Baretten oktober nummer var en præsentation af DADV på DADV egne betingelser. Jeg forventer, at vi får en positiv dialog omkring det fremtidige samarbejde med DADV.

 Med venlig hilsen

Bjarne Hesselberg

Landsformand

                                                                   -oOo-

I nummer 8/2010 af Baretten får vi at vide, at De Blå Baretter den 1. januar 2011, udvides med endnu en lokalforening - De Allierede danske våbenfæller.

I sit svar skriver landsformanden, at:

…………. efter samme retningslinier som gælder for FN-Museet (der jo heller ikke er en lokalafdeling i DBB).

Hvad mon der menes med heller ikke er en lokalforening i DBB, når der i bladet står: at De Blå Baretter den 1. januar 2011, udvides med endnu en lokalforening - De Allierede danske våbenfæller.

Fin forklaring fra landsformanden.

Det er så bare os andre der ikke forstår den rækkefølgende.

 Man forhandler med DADV – Optager dem som en lokalforening – Godkendelse af DBB repræsentantskab 

Som jeg har læst referatet så burde det se således ud:

 Man forhandler med DADV – Godkendelse af DBB repræsentantskab - Optager dem som en lokalforening

At bringe det op på repræsentantskabsmødet efter optagelse af DADV og så påstå at betingelserne fra 2009 er opfyldt ???????????

 Men det har jo altid været nemmere at få tilgivelse end tilladelse

Knud Lund

 

Man behøver ikke, at spørge om hvordan det kan lade sig gøre, men kan blot undres:

I det seneste nummer af Baretten får vi at vide, at De Blå Baretter udvides med endnu en lokalforening - De Allierede danske våbenfæller.

På repræsentantskabsmødet i 2009 var en sammenlægning med De Blå Baretter oppe at vende og Hovedbestyrelsen fik mandat til at gå videre med forhandlingerne.

C: Sammenlægning af DADV og DBB

BH gennemgik kort det fremsendte forslag og gjorde især opmærksom på at det var DADV´s oplæg, og det HB beder om er at gå videre med forhandlingerne. Det endelige forhandlingsresultat skal efterfølgende godkendes hos såvel DADV som DBB´s repræsentantskab. Med håndsoprækning stemte 50 for og 5 stemte imod at HB forhandler videre.

Sammenlægning med DADV blev ikke berørt på repræsentantskabsmødet i 2010. Når der står, at det skal godkendes af DBB´s repræsentantskab, så betyder det måske i virkeligheden DBB´s hovedbestyrelse, men sjovt nok er det eneste der kan findes i referater er fra hovedbestyrelsesmøder dette fra 15. november 2009:

9. Sammenlægning med DADV.

Landsformanden blev bemyndiget til at fortsætte sammenlægningsdrøftelserne med DADV jf. de fremlagte planer.

At hovedbestyrelsen bemyndiger landsformanden til at fortsætte forhandlingerne, er det så automatisk en bemyndigelse til landsformanden bestemmer, at DADV nu er optaget som en lokalforening? Hvor er repræsentantskabet beslutning henne? Repræsentantskabets beslutning er måske underordnet eller kendt på forhånd!

Hvad er der kommet ud af forhandlingerne?

Hvor er repræsentantskabet henne?

Hvad betyder: ”Det endelige forhandlingsresultat skal godkendes af DBB´s Repræsentantskab”?

Der står i vedtægterne:

§ 6 Repræsentantskabet
Stk. 1
Repræsentantskabet er foreningens højeste myndighed ........................

Bestyrelsen

Næstved & Omegn

 

En forening startes altid af nogle ildsjæle, der har samme holdninger eller oplevelser, for at bevare og dele disse holdninger eller oplevelser.

Når man melder sig ind i en forening eller klub, er det fordi man deler de holdninger, som foreningen eller klubben står for og ikke fordi man vil bruge den som en personlig platform til at dyrke egne interesser.

 

Jeg noterer mig at Knud Lund fortsat er utilfreds med demokratiets spilleregler. Demokrati er jo noget bras når man er i mindretal - endda massivt mindretal. Efter min opfattelse forløb De Blå Baretters repræsentantskabsmøde den 23. - 24. april særdeles godt. Alle der havde noget på hjerte fik ordet og fremførte deres synspunkter, som så blev besvaret/debateret. Knud Lunds tanker omkring en anden organsiationsform er loyalt blevet fremlagt og drøftet på flere formandsmøder. Yderligere har der været afholdt et ekstraordinært formandsmøde i 2008, hvor De Blå baretters fremtidige struktur og opgaver blev drøftet. Konklusionen her var, at den struktur der framgår af vores vedtægter er fremtidssikret således at den kan rumme også de personer, som ikke har været udsendt med blå baret. Jeg er ked af, at Knud Lund ikke anerkender at de øvrige lokalforeningers bestyrelse har en fornuftig tilgang til sagerne og har vurderet deres tilgang til tingene. I Jylland har fem af lokalforeningerne en ERFA gruppe, hvor de drøfter alt, hvad der har med De Blå Baretter at gøre. Denne ERFA gruppe giver et godt og konstruktivt modspil til hovedbestyrelsen. Denne ERFA gruppe vedkender sig imidlertid de vedtægter, der er gældende for DE Blå Baretter, og arbejder for at fremme sagen.

Jeg er ked af at Knud Lund mener at Næstveds problemer med at det kan være nødvendigt at trække sig ud af De Blå Baretters fællesskab for at man kan leve det foreningsliv man gerne vil i Næstved. Jeg er sikker på at mange af Næstved pog Omegns medlemmer - herunder undertegnede vil være meget ked af en sådan holdning. Næstved og Omegn er en væsentlig faktor i det samlede liv i De Blå Baretter. Jeg synes det ville være fornuftigt at erkende, at hele resten af De Blå Baretter tilsyneladende ikke har helt den samme opfattelse af livet som bestyrelsen i Næstved og Omegn. Jeg har også meget svært ved at tro, at resten af De Blå Baretters lokalforeninger lader sig tyranisere af Hovedbestyrelsen. Jeg tror de er frie og stolte mænd, så har deres egne meninger.

Med venlig hilsen

Bjarne Hesselberg

 

25/4-10 Så har vi atter fået gennemført et repræsentantskabsmøde, hvor alle var enige i HB dispositioner. Vi sad bare alle og hørte på og stemte "ja" til det vi blev bedt om. Repræsentantskabet er jo foreningens højeste myndighed og her træffes de store beslutninger vedr. foreningens fremtid og hvis man ikke er helt enig, så skal man helt sikkert nok få det at vide. Jeg har tidligere kommet med nogle bemærkninger om, at nogen bare sad med hænderne i skødet, men det er jo seriøse mennesker vi har med at gøre, så denne kommentar fra landsformanden, må vi så tage til efterretning og spekulere over hvorfor alle de dumme er samlet i bestyrelsen for Næstved & Omegn. Det må jo så betyde, at de godt 300 medlemmer i Næstved & Omegn ikke har fattet en s...:

Jeg noterer mig også din manglende respekt for de andre lokalforeningers repræsentanter. Har du overvejet muligheden af, at de andre lokalforeningers repræsentanter er enige i hovedbestyrelsens dispositioner? Kunne det være, at Næstved og Omegn står ret isoleret med de i ar? Jeg har den opfattelse, at de øvrige lokalforeninger har tænkt sig grundigt om i forbindelse med deres indlæg og deltagelse i afstemninger.

Konklusionen kunne blive, at vi holder os for os selv for ikke at ødelægge den ellers gode stemning ved diverse møder.

Knud Lund

 

Vedr. Hjemmesiden så hedder landsforening “De Blå Baretter” (der er på ingen måde plads til andre J baret farver)

 Hvad end der så står af tekst på hjemmesiden laver dette ikke om på foreningen navn.

 Det kun så være dejligt at hører hvorfor Næstved & Omegn ikke bruger forenings logo.

 Jeg er helt klar over Knuds holdning til os der ikke har været på FN skole, men jeg har været udsendt 2 gange med Blå Baret og har fortjent at bære denne Blå Baret, som nogen ved og andre ikke viste så havde min anden tur til Kroatien den uheldig udgang at jeg blev fløjet til Danmark efter 2 mdr. da jeg under en spejder patrulje gik på en personelmine hvor jeg mindste nederste del af venstre ben.

 Jeg har nu fuldt debatten stille og roligt men mener nu at den har taget overhånd, vi har en landsformand der gør et stort stykke arbejde som ingen sætter pris på, hvis jeg var Bjarne så var jeg stoppet som landsformand for længst, han har stået model til en masse ”lort” og svines nu mere til…

 Jeg syntes Knud Lund skulle stille op til formand for De Blå Baretter så kan vi ses om han kan gøre det samme gode arbejde som Bjarne eller om foreningen vil død stille og roligt ud….   

 Til Bjarne du gør og har gjort et stort stykke arbejde for foreningen, hvis du en dag vælger at starte en forening for alle veteraner og ikke kun en enkel farve så sig til..

(gensyns turen til Kroatien har gjort at jeg ikke sover så dårligt om natten mere, tak du gør det rigtigt men disse ture)

 

Venlig hilsen

Kennet Juul Larsen

Webmaster på de Blå Baretter

 

Det er ikke noget nyt, at HB siger eet og gør noget andet, men det fremgår faktisk også af vedtægterne.

§ 1 Foreningen

Stk. 1

Foreningens navn:

De Blå Baretter

Danmarks Internationale Veteran Organisation

 På Hjemmesiden og i Baretten står der først ”Danmarks Internationale Veteranorganisation” og derefter ”De Blå Baretter”.

Baretten er medlemsblad for ”Danmarks Internationale Veteranorganisation” og man opfordres til at melde sig ind i ”Danmarks Internationale Veteranorganisation”. (Ikke De Blå Baretter)

 § 3 Symboler mv.

Stk. 3

De Blå Baretter markerer sin status som international veteranorganisation ved at anvende det fælles veteranmærke i tilknytning til foreningens officielle logo.

 

Her er eksemplet på, at man bruger navn og logo omvendt af hvad der står i vedtægterne. 

Gaven til HM Dronningen:

De Blå Baretters gave er en skål med veteranmærket, diameter 11,5 cm

Og indskriften: DE BLÅ BARETTER – DANMARKS INTERNATIONALE VETERANORGANISATION

 (Hvor kommer dette ind? De Blå Baretter markerer sin status som international veteranorganisation ved at anvende det fælles veteranmærke i tilknytning til foreningens officielle logo.

 § 5 Foreningens styrelse

Landsforeningens organer:

1. Repræsentantskabet

2. Hovedbestyrelsen

 § 6 Repræsentantskabet

Stk. 1

Repræsentantskabet er foreningens højeste myndighed og fastsætter selv sin forretningsorden

 Se nu giver det mening.

1.   Foreningen hedder De Blå Baretter men man bruger navnet Danmarks internationale veteran organisation.

2.   anvende det fælles veteranmærke i tilknytning til foreningens officielle logo. Veteranmærket sættes først og foreningens officielle logo til sidst, hvis det overhovedet bruges.

3.   Repræsentantskabet er foreningens højeste myndighed, men HB gør som det passer den.

 Hvor længe kan vi tillade dette?

 

Knud lund

 

Hvor længe kan medlemmerne i Lokalforeningerne holde til, at deres repræsentanter til landsforeningens repræsentantskabsmøder, bare sidder med hænderne i skødet og nikker når HB trækker i snoren. Nu har HB fået indført, at man ikke mere behøver, at være tilstede ved repræsentantskabsmøderne og heller ikke er det nødvendigt, at man er valgt af en lokalforening, for at komme i HB. Det er på tide at nogen begynder at tænke sig om og læse hvad de stemmer for. De Blå Baretter er ved at gå i opløsning. Landsformanden er af den overbevisning, at han repræsenterer 80.000 veteraner. Det er åbenbart ikke gået op for ham, at han er formand for en forening på lige godt 3000 medlemmer og at det er dem han skal varetage. Det andet er ønsketænkning.

Knud Lund

Vi var til repræsentantskabsmøde i SEP 09, hvor vi havde forberedt et gennemarbejdet forslag til ændringer af landsforeningens vedtægter. Hele bestyrelsen havde gennemgået hver enkelt paragraf meget omhyggeligt. Hvert enkelt ord blev vent og drejet indtil alle var enige. Vi fremsendte det jf. vedtægterne inden 1. juli.

Efterfølgende lavede Hovedbestyrelsen ligeledes et forslag til vedtægtsændringer, hvor man havde kigget i vores forslag.

I dagsordenen var HBs forslag sat på, som det første der skulle behandles, hvilket HB selvfølgelig er i sin gode ret til.

Efter dirigentens ord, var grunden til dette, at HBs forslag var det mest vidtgående uden dog at komme nærmere ind på det.

Det blev behandlet og der blev foretaget ændringer. Herefter blev HBs forslag vedtaget, og vores forslag faldt uden behandling.

Det er jo demokratiets spilleregler.

Men repræsentanterne fra Næstved havde fra starten af repræsentantskabsmødet en fornemmelse af, at det var forudbestemt, at HBs forslag var det der under alle omstændigheder SKULLE vedtages.

Denne fornemmelse skyldes, at dirigenten under godkendelse af Dagsordenen forespurgte forsamlingen om to ændringer, som i princippet brød med vedtægterne, - vel og mærke de gældende vedtægter - kunne godkendes, og han henviste her til det forslag, som HB havde fremsendt og som først skulle behandles senere. Normalt afholdes generalforsamling o.l. efter gældende vedtægter og nye træder først i kraft efter Generalforsamlingens afslutning.

Det første var at vælge 4 suppleanter i stedet for 2. Det andet var at vælge personer der ikke var til stede.

Grunden til, at der skulle vælges 4 suppleanter var efter sigende mere arbejde i HB. Jeg spurgte om, at hvis der skulle vælges 4 suppleanter grundet mere arbejde, hvorfor så vælge én der var udsendt indtil FEB 2010.  Dette spørgsmål havde samme virkning, som at sætte ild til en nytårsraket. Et medlem af HB sprang op fra sin plads og tændte fuldstændig af. Det var godt at der var så stor afstand mellem os. For jeg kunne vel nok forstå, at det drejede sig om, at få nogle unge mennesker ind i HB og nu skulle jeg snart holde op med alt det vrøvl.

Det kan bare undre mig, at når det nu lå i luften, at HB forslag skulle vedtages og der i dette forslag stod, at Repræsentantskabsmødet flyttes til foråret, hvorfor så ikke vente med at vælge den udsendte person, som er kommet hjem i FEB 2010 og repræsentantskabsmødet er i APR. Så havde man overholdt gældende vedtægter og man havde nok klaret 2 måneder mere uden den ekstra arbejdskraft.

Men det har vi som lokalforening selvfølgelig ikke forstand på.

 

En glædelig ting var der dog. Vedtægterne fastslår nu endegyldigt, at foreningen hedder DE BLÅ BARETTER med den forklarende undertitlel ”Danmarks internationale Veteranorganisation”.

 

Så er det bare, at man undres igen.

Det er kun i vedtægterne og på foreningens brevpapir at det fremgår.

På hjemmesiden står der stadig – et halvt år efter - ”Danmarks internationale Veteranorganisation” og med små bogstaver ”De Blå Baretter”.

Bladet er stadig ”Medlemsblad for Danmarks internationale Veteranorganisation”, efterfulgt af navnet ”De Blå Baretter”.

 

Hvorfor står forklaringen før navnet?

Hvorfor bliver hjemmesiden og bladet ikke rettet til efter det, der blev vedtaget på repræsentantskabsmødet?

Men igen – Hvad har vi forstand på?

 

Men det har vi som lokalforening selvfølgelig ikke forstand på.

Knud Lund

Eksempel på nye vedtægter:

§ 4 Foreningens medlemmer

Stk. 2
Kartoteksføreren optager medlemmerne og anviser en lokalforening. Såfremt en ansøger over for foreningen har udvist en væsentlig negativ adfærd, kan ansøgningen afvises, idet ansøgningen inden afvisningen forelægges den aktuelle lokalforening.
Afvisningen kan ankes til repræsentantskabet, der afgør optagelsen.

Nu er det i princippet lagt over til kartoteksføreren om man kan blive medlem. !!!!!!!!!!!!!!!!

§ 5 Foreningens styrelse

Stk. 8
Valg til hovedbestyrelsen foretages af repræsentantskabet. Der kan vælges et medlem, der ikke er valgt af en lokalforening som repræsentant.

Nu behøver man ikke at være tilstede for at blive valgt - ej heller er det nødvendigt at man er valgt fra en lokalforening.

I princippet er lokalforeningerne sat uden for indflydelse, når det gælder opstilling af kandidater. Det hele kan klares af HB.

 

Vedtægtsforvirring

 

Det skal én gang for alle slås fast, at KSO er en ordning der er indlagt i De Blå Baretter og altså ikke en selvstændig forening. Midlerne der gives til De Blå Baretter via finansloven skal bruges på ”Kammeratstøtte”. KSO har en daglig leder som er landsformanden for De Blå Baretter. For fremtiden kan begrebet ”Formand for Kammeratstøtteordningen” ikke forekomme. Undskyldningen med, at det er journalisterne der skriver Formand for KSO gælder som sagt ikke, Landsformanden må sørge for at det bliver korrekt.

Er man i tvivle om hvorfor det er sådan, så se her:

KSO vedtægter:

29. Forretningsudvalg.

Består af en daglig leder og en stedfortræder, samt en kasserer.

Personerne udpeges af De Blå Baretter.

Kassereren bør være en tjenstgørende med uddannelse i DeMars økonomisystemer og arrangementstyring. Der kan til kassereren udbetales et mindre honorar, der fastsættes ved de årlige budgetforhandlinger.

Forretningsudvalget er ansvarlig for den daglige drift af Kammeratstøtteordningen, herunder at bemanding og aktiviteter i de underlagte arbejdsgrupper gennemføres efter hensigten.

Forretningsudvalget udarbejder budget, der forelægges til godkendelse i Styregruppen én gang årligt.

Forretningsudvalget er ansvarlig for ordningens økonomi, og aflægger regnskab i overensstemmelse med Forsvarskommandoens nærmere bestemmelse.

Forretningsudvalget er ansvarlig for økonomistyringen mv. af ”øvrige aktiviteter” efter FKO nærmere bestemmelser

Forretningsudvalget er ansvarlig for rapportering i overensstemmelse med FKO nærmere bestemmelser.

 Fra De Blå Baretters Vedtægter.

Stk. 5

 Hovedbestyrelsen udpeger Kammeratstøtteordningens forretningsudvalg, som består af.

 en daglig leder, en stedfortræder og en kasserer. Kassereren skal være tjenestegørende med en funktion i forsvaret, der giver adgang til og viden om DeMapDeMars økonomisystemer

 Der udpeges yderligere en suppleant.

 Siddende landsformand er ordentligvis daglig leder af Kammeratstøtteordningen.

 

17 APR 2009

Jeg har gået og filosoferet over foreningen og HB. Når man får sådan et anfald kommer der mange mærkelige tanker frem. Da landsformanden gjorde det, var det følgende: DIB-Den Danske Internationale Brigade er der, hvor veteranerne blev skabt. De Blå Baretter er jo DIB soldaterforening. Nogen har det indtryk, at jeg ikke kan ikke kan lide NATO-soldater og andre der været udsendt med anden farve baret end Blå. Det må stå for den enkeltes egen regning. Jeg har stor respekt for det arbejde som NATO-soldater og andre gør. Det skal der overhovedet ikke herske tvivl om. Det jeg har gjort opmærksom på er, at foreningen De Blå Baretter er for dem der har været udsendt med Blå Baret. På samme måde som Garderforeningen er for folk, som har gjort tjeneste ved Livgarden. Det er jo ikke ensbetydende med, at man ikke vil samarbejde med andre. Man får ind i mellem det indtryk, at HB indstilling ligger på linie med Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti. Disse 2 partier ser gerne at danskerne ændre sig så vi tilpasser os de nye kulturer som kommer til Danmark. HB vil gerne have at foreningen ændre sig, så den passer til de nuværende udsendte og så skal de "gamle" medlemmer tilpasse sig til det. Jeg mener, at hvis de nuværende udsendte vil være medlemmer af De Blå Baretter, så er det på De Blå Baretter betingelser og så har jeg ikke noget i mod det. Hvis der var nogen tidligere/nuværende NATO soldater der ville gøre et stykke arbejde for at danne en forening for denne kategori, så vil jeg gerne hjælpe til. Man kunne indgå et samarbejde med De Blå Baretter om brug af lokaler m.m. Der er jo heller ikke noget i vejen for at lave fælles arrangementer.

Repræsentantskabet vedtog i 2000, at NATO soldater o.a. kunne optages i foreningen. Nu får jeg på pukkelen for at have opfordret en NATO soldat (Sygeplejerske) til at blive medlem. Når jeg taler mod NATO soldater, så er det galt. Når jeg efterlever en repræsentantskabs -beslutning, så er det også galt.

HB har forpasset sin chance for at samle alle veteraner. Landsformanden siger godt nok, at han repræsenterer over 40.000 veteraner, men han er formand for en forening på lige knap 3000 medlemmer et talt som har været stabilt i de sidste 20 år. I stedet for at samle veteranerne, så er de nu blevet splitte op i mange små grupper, som kører deres eget løb. Mange melder sig ud af De Blå Baretter og det er ikke på grund af navnet - tvært i mod.

Efter dette indlæg, så får jeg snart en længere skrivelse om at det Forsvarskommissionen og andre mener, samt om fornyelse m.m., alt muligt der prøver at fjerne fokus på det det drejer sig om - De Blå Baretter.

Knud Lund  (Cypern 14 - SFOR 3 - KFOR 5)

 

08 MAR 2009

Så skete det igen. Et flertal på formandsmødet har nikket ja til, at bladet ændre form og navn. At formen og navnet ændres kan man have sine fordomme overfor, men det er ikke det centrale. Det helt centrale består i, at endnu engang bliver formandsmødet taget til indtægt for en afgørelse, som hovedbestyrelsen iværksætter med det samme. Efterfølgende skal navneændringen så lovliggøres på repræsentantskabsmødet i SEP 2009. På samme måde som der på alle møder i Landsforenings regi vises foreningens formåls paragraf og spurgt om man er enig om, at det er den foreningen drives efter. Det er svært at sige nej, når det står i vedtægterne. Derefter kan intet ændres. Nu udkommer bladet med nyt navn og til efteråret skal dette navn lovliggøres. Det bliver svært at sige nej da det nu er udkommet i 6 numre. Har nogen hørt om "Salamimetoden"? Hvis ikke så er her et godt eksempel.

På landsforeningens hjemmeside hedder foreningen ikke mere DE BLÅ BARETTER men Danmarks internationale Veteranorganisation med underteksten De Blå Baretter. Dette er heller ikke vedtaget på et repræsentantskabsmøde, men skal vel også efterfølgende "bare" godkendes.

 

Jeg har i dag fået det nye nummer af Den Blå Baret og her er der helt nye toner. Jeg har i lang tid påpeget, at der var forskel på udsendelse med Blå Baret og NATO udsendelse. Men her er jeg hver gang blevet sat på plads. " Det er den samme tjeneste med forskellig farve baret". I JAN nummer af DEN BLÅ BARET kan man nu læse i i formandens leder "Veteranpolitik - ja tak!" Her skriver formanden - Under en FN mission er det FN der har ansvaret. Ved deltagelse i en NATO operation, har de troppebidragende nationer selv ansvaret for deres soldater. Det var herefter nationen Danmark, der deltog i operationerne og ikke FN. Landsformanden siger jo reelt at der er forskel på at have gjort tjeneste under FN eller være ud sendt af Danmark i en NATO mission.

Knud Lund

 

Jeg blev så glad da jeg læste landsformandens leder i AUG-nr. af Den Blå Baret. Der stod nemlig:

Opgaver, struktur og navn.
Folketinget har nedsat en Forsvarskommision, der skal fremsætte forslag til, hvordan Forsvaret skal indrettes efter 2009 for at kunne løse de store og ændrede internationale opgaver. Er det så ikke rimeligt, at De Blå Baretter ser på sine opgaver, sin struktur og sit navn.

Jeg glædede mig især over at vi for første gang skulle se på foreningens struktur. Men glæden blev kortvarig. På det nylig afholdte formandsmøde gjorde landsformanden det klart, at foreningens nuværende struktur er i orden til at modtage alle udsendte også selv om de laver deres egne "områdeløse" lokale foreninger. Således mener landsformanden at der godt kan laves en "områdeløs " lokal forening for f.eks. Iraq udsendte. I vedtægter står der at alle lokale foreninger skal hedde "De Blå Baretter, xxxxxxx".  De Blå Baretter, Iraq udsendte? Men vejen er nu åben for at lave en "Områdeløs" lokal forening for FN-udsendte. De Blå Baretter, FN-forening.

Knud Lund

Formand

 

Lav en ny Organisation

Når man nu agter at fjerne navnet DE BLÅ BARETTER, kan man lige så godt tage fat ved nældens rod og kigge på hele opbygningen af en organisation af udsendte i international tjeneste, som foreslået af lokalforeningerne Øst for Storebælt i 2007.

Som det er i dag, så har De Blå Baretter en landsforening med underlagte lokalforeninger. Landsforeningen har det overordnede ansvar for lokalforeningerne, som igen har ansvaret for det lokale arbejde med at holde på medlemmerne og dermed landsforeningen. Lokalforeningerne er bundet op på landsforeningen og alle afgørelser der er truffet her, er umiddelbart gældende for alle. Hele denne opbygning bør tages op til overvejelse før der evt. foretages en navneændring. Det er en så alvorlig beslutning, som ikke bare skal trækkes ned over hovedet på de lokalforeninger der er modstander af dette. Man bør derfor overveje en helt ny foreningsstruktur.

Hvem laver hvad?

Landsforeningen og dermed Hovedbestyrelsen har som sagt det overordnede ansvar og har kontakt til både nationale og internationale myndigheder og foreninger.

Lokalforeningerne laver arrangementer for medlemmerne og sørger for hvervning i lokalområdet

Det foreslås derfor: 

  1. Luk ”landsforeningen De Blå Baretter” og ophæv lokalforeningsbegrebet. Den nuværende hovedbestyrelse bliver nu bestyrelsen (Præsidium e.lign.) i De danske internationale Veteranforeninger. Man står for udgivelse af et medlemsblad og forestår alt vedr. KSO. Man forestår alt vedr. nationale/internationale organisationer og foreninger. Angående kontingent, så er det noget der skal drøftes. Der afholdes møder i lighed med de nuværende formands-/repræsentantskabsmøder. Varesalg skal også drøftes. skal der være et fælles for alle foreninger, eller er det den enkelte forening, som selv står for det.
  2. Foreningerne kan nu selv tilrette deres vedtægter, så de passer til temperamentet i de enkelte områder, ”rene” foreninger eller blandede foreninger o.s.v. Navn er også frit.  Kontingent og evt. foreningsgrænser bør drøftes.
  3. Når der kan oprettes en forening ”kun” for værnspræster, så er det også muligt at oprette andre, med specielle tilhørsforhold. (Missioner-/art).´
  4. Dybest set er det ikke De Blå Baretters velbefindende der kommer i første række. Det er snare bekymring for den nye ”Støtteforening for sårede og Pårørende” og hvordan det påvirker KSO og ideen med en Veteranfond.
  5. Ideen med at få en klarhed over begrebet ”Veteran” er god. Hvis vi skal have gjort Forsvaret og andre opmærksomme på de problemer der opstår ved udsendelser og få dem til at anerkende disse problemer samt at tage sig af soldaterne. Alt dette er noget overordnet og har ikke direkte noget at gøre med foreningslivet, men udelukkende kun den måde man behandler tidligere og nuværende udsendte. Hver gang nogen nævner ordet Veteran, så er det næste altid KSO. Årsagen til at De Blå Baretter bliver indblandet i denne i denne diskussion er, at for nuværende at det er De Blå Baretter, der modtager pengene, som udelukkende går til KSO og det store arbejder der gøres for soldaterne. Indførelse af Veteranbegrebet har ingen betydning for foreningslivet og hvordan de forskellige udsendte fra missionerne samler sig i foreninger. De hører alle ind under begrebet ”Veteraner”. Det er derfor mulig at have en ”Forening for Værnspræster”, ”Politiets Blå Baretter”, ”KFOR hold  6, PNINFKMP”, ”Jutlandiaveteranerne”, FN-Soldaterforeningen” og mange andre. De kommer alle stadig ind under begrebet ”Veteraner”.

Knud Lund

Formand

 

Da jeg har hørt fra flere og selv stiller dette spørgsmål kunne det være rart at høre om vi er forkert på den eller hvad.
Jeg mener at man som landsformand nok burde nøjes med at påtage sig en opgave af gangen, om man skal
være formand for De Blå Baretter eller kammerat-støtteforeningen eller en helt tredie forening/ organisation da man nok burde promovere en forening af gangen og så gøre det helhjertet, da der hurtigt skabes en forvirring omkring interesse.
 
Vi har i Danmark allerede forretningsfolk/politikere som har bevist at er man i for mange bestyrelser kan der hurtigt gå ged i arbejdet eller opstå interesse konflikter.
 
Det skal ikke forstås som en kritik, men en dialog for vores forenings skyld.
 
 
                                        Brian van Wyk

 

Hvad er der sket med De Blå Baretters foreningslogo?

I forbindelse med det nyligt afholdte jubilarstævne i Slagelse (2008), kunne man købe en T-shirt eller polo. De tidligere år kunne man også erhverve sig disse trøjer med De Blå Baretter logo, så man på denne måde kunne reklamere for foreningen. I år var der påsat et logo i form af Veteranmærket fremstillet af Kammeratstøtteordningen (KSO).

Nu har De Blå Baretter 2 mærker og man har dermed sat sig selv i et dilemma. Hvilket mærke er nu det officielle? Hvornår skal man bruge De Blå Baretters Logo? Hvornår skal man bruge Veteran-mærket? Det har været fremme, at navnet DE BLÅ BARETTER var et "Brand"  der var kendt og efter min mening, så hænger det sammen med

Skal vi bruge Veteranmærket som til Jubilarstævnet i år, så skal det vel hedde VETERANSTÆVNE i stedet for DE BLÅ BARETTERS JUBILARSTÆVNE

Først måtte De Blå Baretter ikke være en FN-soldaterforening, så blev den kaldt De Blå Baretter med tilnavnet -  Den danske Internationale Veteranforening.

Skal vi nu også fjerne navnet De Blå Baretter og hedde Den danske Internationale Veteranforening? Man er i hvert fald startet med at fjerne De Blå Baretters logo. Nogen vil helt sikkert komme med en "god" forklaring, Men det ændre ikke på, at hvis man skære tingene i skiver, så er alt pludselig fjernet uden, at man egentlig opdager det.

Knud Lund

Formand

 

Jeg har læst landsformandens leder i augustnummeret – 6/2008 – og jeg vil komme med nogle bemærkninger hertil, idet jeg synes, at det er lidt synd for ham, at han, som landsformand for De Blå Baretter, åbenbart mangler identitet.

 Jeg var selv i USA den 4. juli ´08 på familiebesøg i Morristown, New Jersey. Oplevelsen af respekt omkring de amerikanske soldater kommer ganske rigtigt til udtryk, når der skal sættes ”gule sløjfer” og andet på bilerne og der var da også bifaldsytringer, da de  tidligere soldater fra Anden Verdenskrig og Koreakrigen defilerede forbi på paraden, men når det kommer til en lidt mere kontant opbakning til soldaterne, kan kun 1% af befolkningen iflg. Disable American Veterans yde et kontant bidrag.

Det er tilsyneladende ikke ligegyldigt, hvor i USA man befinder sig den 4. juli!

 IDENTITET

  Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men jeg tror, at jeg taler på vegne af mange af mine kolleger, når jeg siger:

 ”Jeg mangler IKKE en identitet! 

Jeg er en Blå Baret!”

Når jeg engang imellem optræder i offentligt regi, iklædt blå baret og blåt skærf, er der ingen, der er i tvivl om, hvad jeg er. Jeg er personligt meget stolt af min  FN-tjeneste, og fra mange af de mennesker, jeg er kommet i berøring med, nyder jeg da også deres respekt og anerkendelse af, hvad jeg har været med til, nemlig at medvirke til at mennesker kan leve i relativ fred, uden at være bange for lemlæstelse, død og ødelæggelse.

 Ændring af opgaver og struktur

 Selvom De Blå Baretter for en del år siden ændrede deres vedtægter om, hvem der kunne blive medlem af foreningen, er dette åbenbart ikke nok.

De Blå Baretter er tilsyneladende udsat for en slags ”fjendtlig” overtagelse, tilmed iværksat af vores egen landsformand!

 Hvorfor dette sker, er svært at sige, men måske skyldes det, at vores landsformand er tidligere chef for Danilog, og måske har større sympati med de folk, han har medvirket til at sende ud i den store verden eller skyldes det nogle helt andre ambitioner end bare dét at være landsformand for De Blå Baretter?

Det ved jeg desværre ikke noget om, og jeg skal nok afholde mig fra bemærkninger, som kan opfattes som injurier.

Til dette formål er der blevet fremstillet et ”veteranmærke”. Siden hen blev foreningens logo på trøjerne til DE BLÅ BARETTERS jubilæumsstævne ændret til omtalte ”veteranmærke” , og nu skal vores navn gennem 40 år også ændres.

 Det er helt fint at Folketinget har nedsat en Forsvarskommission for at indrette Forsvaret til nye opgaver, men ærlig talt, hvad vedkommer det egentlig De Blå Baretter?

 Vi kan vist roligt fastslå, at De Blå Baretter ikke er militær organisation, men en civil forening, godt nok bestående af tidligere og nuværende soldater, som kan indrette og organisere os som vi vil og uden at skulle skele til Forsvarets organisation!

 Derfor er det også svært at se, hvad det er der menes med ”at opgaverne vokser”.

De vokser vel ikke mere, end man selv ønsker, at kunne overkomme. Hele arbejdet i foreningen beror på frivillighed og Hovedbestyrelsen med landsformand bør da også holde sig fra, at påtage sig nye opgaver uden at have rygdækning herfor blandt medlemmerne.

 Jeg medgiver, at Danmark siden 1948 har udsendt ret mange soldater til opgaver i udlandet, og bortset fra hospitalsskibet Jutlandia og Det Danske Kommando i Tysk-land, og indtil 1990 har disse KUN gjort FN-tjeneste, og dén tjeneste mangler så sandelig ikke forståelse i Danmark. Det vil dermed sige, at i over 40 år, har De Blå Baretter været de eneste ”der har gjort en forskel”

 I lederen bliver Frihedskampens Veteraner nævnt. Denne – forholdsvis lille - gruppe   mennesker, der, som en nødvendighed, tog over, da det officielle Danmark opgav ævred, og indledte det berygtede samarbejde med den tyske besættelsesmagt. Men det er en meget konkret og meget afgrænset opgave, bestemt begivenhed, tidsperiode og under specielle omstændigheder og med et ligeledes konkret og afgrænset formål, nemlig at befri landet for en ubehagelig besættelsesmagt og som ikke på nogen måder kan sammenlignes med de senere udsendelser af soldater til forskellige brændpunkter, hverken i FN-, NATO- eller EU-regi.

 Når nu strukturændringen er på dagsordenen, er den eneste farbare løsning en struktur, hvor den enkelte forening bevarer sin struktur og sit navn m.m. i lighed med f.eks. med organisationen af LO. Det medfører, at der må oprettes en ny forening, som så kan kalde sig den Danske Internationale Veteranorganisation eller andet efter eget ønske. Denne nye forening optager, som medlemmer, andre foreninger som f.eks. De blå Baretters lokalforeninger, NATO- og EU-foreninger. Dermed skabes en struktur, som opfylder alles tilfredshed.

 I den forbindelse skal jeg henvise til Knud Lund´s forslag og organisationsdiagram på Næstved og Omegn´s  hjemmeside

 Jeg er fuldstændig på det rene med, at der i en del år ikke er blevet udsendt soldater i FN-regi, men det er ikke ensbetydende med, at De Blå Baretter, som et begreb, blot skal skifte navn og status. Jeg kan derfor kun anbefale, at NATO-soldaterne opretter deres egne foreninger og jeg er ret sikker på, at vi meget gerne vil dele forsamlings- og møderum, sammenkomster og andre faciliteter med dem. Faktisk, som det foregår i dag!

 I øvrigt kan det politiske billede jo hurtigt skifte og en anden statsminister, fra en anden del af det politiske spektrum, kan jo have det ønske, at Danmark skal deltage mere markant i FN-regi i stedet for  NATO eller en eller anden form for en USA-ledet koalition!

 Kun ved denne eller en lignende konstruktion, kan ønsket om kun én samlet repræsentation for samtlige ”veteraner” opretholdes, samtidig med at det opfylder alles tilfredshed

 Kammeratstøtteordningen og Veteranfonden skal så være direkte underlagt denne nye forening og uden at De Blå Baretter er direkte involveret.

 Vi får jo alligevel ikke del i de midler, De Blå Baretter modtager fra Forsvarsministeriet.

 I øvrigt mener jeg, at Kammeratstøtteordningen kun kan være en midlertidig løsning på et problem, der vokser sig større og større. Folketinget, Regeringen og Forsvaret har en meget klar forpligtelse til at tage ansvar for og hjælpe de soldater, som de er så ivrige med at sende ud til diverse brændpunkter, når de kommer hjem fra missionerne.

 Men når nu landsformand og hovedbestyrelse er så ivrige efter, at komme til at repræsentere ALLE udsendte, skulle de måske overveje , at optage andre humanitære organisationer, såsom Folkekirkens Nødhjælp, Røde Kors, Red Barnet, Læger uden Grænser, SOS Børnebyerne m.m.. 

Ligeledes skal der også kigges på evt. dobbeltroller, idet en lands- eller bestyrelses-medlem i Hovedbestyrelsen ikke samtidig skal kunne være formand eller bestyrelsesmedlem i en anden soldaterforening eller anden nært beslægtet forening.

 Der må simpelthen ikke skabes grobund for, at der sker sammenblandinger af interesser!

 Til sidst, men ikke mindst! Når der nu skal drøftes opgave-, struktur- og navneændringer, må vi, medlemmerne i De Blå Baretter, forlange, at det er MEDLEMMERNE, der ved en urafstemning og ikke Hovedbestyrelse og Repræsentantskab, der bestemmer, hvad der skal ske på disse områder!

 Som en del af et demokratisk samfund, må vi forlange en form for medlemsdemokrati, i stedet for som nu, at ændringer på disse områder, skal trækkes ned over hovedet på os.

 De Blå Baretter er stadigvæk IKKE en militær organisation!

 Nok er nok! Da landsformand og hovedbestyrelse for nogle år siden foreslog dén ændring af vedtægterne, som muliggjorde optagelsen af andre end FN-personel i De Blå Baretter, forestod Næstved og Omegn en afstemning blandt lokalforeningens medlemmer. Denne afstemning viste klart, meget klart endda, at der IKKE var flertal for denne vedtægtsændring blandt medlemmerne i Næstved og Omegn! Imidlertid valgte man fra Hovedbestyrelsens side, at se bort fra denne afstemning og valgte at gennemføre vedtægtsændringen. Dette blev taget ad notam af lokalforeningen og vi har da også en del medlemmer, omkring 50, der udelukkende har været udsendt på en NATO-mission.

 Derfor skal et navneændringsforslag tages af bordet, før det egentlig er fremlagt og der skal skabes en overbygning for alle ”veteran” foreninger,  enten ved en egentlig stiftelse af en ny forening, hvori den nuværende ledelse af Landsforeningen kan indgå som bestyrelse, eller som en ren overbygning, således at den nuværende organisation bevares. Vi skulle jo trods alt nødig se, at der skabes grobund for evt. parallelorganisationer

 Jeg skal blot til slut sige, at jeg er særdeles glad for mit medlemskab af De Blå Baretter og nyder, at komme til de forskellige arrangementer, der laves. Jeg har ikke personligt haft noget imod, at personer fra andre missioner end FN´s, er medlemmer af foreningen, men med det oplæg jeg har set og hørt om, får mig ganske enkelt til at gå i opposition.

 Det er blevet en hjertesag!

 

10. december 2008

Udtalelse af Landsformanden på Facebook:

DIB-Den Danske Internationale Brigade er der, hvor veteranerne blev skabt. De Blå Baretter er jo DIB soldaterforening.

DIB - Den Danske Internationale Brigade er dansk NATO enhed.

Skal man tro ovenstående udtalelse på Facebook, så er veteranerne i De Blå Baretter = NATO soldater. De Blå Baretter skulle være en DIB soldaterforening, altså en NATO soldaterforening og der med ikke have noget at gøre med FN soldater.

Det er muligt, at der har været udsendt soldater fra DIB til FN tjeneste, men det har ikke været en samlet enhed under dansk kommando, men under FN´s kommando.

 

 

 

Tilbage